ErP verordening luchtbehandeling- & ventilatiesystemen

Wolf Klimagerät: KG / KGW Top
Nieuwe Europese regelgeving

Luchtbehandelingskasten en ventilatiesystemen die na 1 januari 2016 worden uitgeleverd dienen  te  voldoen  aan  nieuwe  Europese  eisen.  Er  worden  eisen  gesteld  aan ventilatiesystemen  voor  de  woningbouw  en  voor  alle  overige  toepassingen (utiliteitsbouw).  Het  doel  van  de  nieuwe  wetgeving  is  een  verdere  reductie  van  het energieverbruik en emissie. Vanaf 1 januari 2018 worden de eisen verder verscherpt.

De  nieuwe  verordening  kan  grote  gevolgen  hebben  voor  het  ontwerp  van luchtbehandelingsystemen.  Zo  moeten  luchtbehandelingskasten  worden  voorzien  van een  aandrijving  met  verschillende  snelheden  zoals  een  frequentieregelaar  of  worden uitgevoerd  met  EC-motoren.  Er  gelden  maximale  grenzen  voor  het  interne energieverbruik. Voor ventilatoren worden de eisen qua efficiëntie verder verhoogd.

Warmteterugwinning
Ventilatiesystemen  moeten  worden uitgevoerd met een warmteterugwinsysteem, waarvoor  ook  een  minimaal  rendement  van  toepassing  is  en  een  thermische bypassvoorziening  verplicht  is.  Voor  een  warmtewiel  geldt  de  toerenregeling  als  een thermische bypassvoorziening.

Grotere luchtbehandelingskasten
Door  de  invoering  van  de  nieuwe  ErP  verordening  in  Europa  zijn  grotere luchtbehandelingskasten  benodigd  bij  een  gelijkblijvend  debiet  zodat  een  lagere luchtsnelheid wordt gerealiseerd.

Informatie
Wolf Energiesystemen vindt het belangrijk om u goed voor te lichten over de exacte eisen en de gevolgen van de nieuwe wetgeving voor het ontwerp van uw projecten. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met uw verkoopadviseur.